Friday, February 24, 2017

05.02.2018 W leśniczówce świzdy, gwizdy...DAMPERY dla EML20B i VT25!

Mam trochę problemów z tymi lampami, szczególnie VT25.
Mikrofonują tak samo one jak i VT62. Nawet szuranie palcem po złączach głośnikowych jest słyszane w głośnikach.

Ostatnio EML20B, która ma już swoje lata, zaczęła wpadać w rezonans. Cała szklana bańka rezonowała, co przejawiało się w dzwonieniu w głośniku. Dotknięcie jej palcem wyciszało rezonans.

Przyszedł więc czas na wyciszenie ich.

Za całe 3.50zł za sztukę kupiłem największe krążki silikonowe 33mm.


Pasują idealnie na VT25 i po sporym rozciągnięciu także na EML20B:

Czy to działa?

EML 20B została całkowicie wytłumiona i nic nie drga.

VT25 czasem potrafi delikatnie gwizdać, ale widać, ze mikrofonowanie zmniejszyło się o ok 20-30%.

Przy okazji zmierzyłem temperaturę szkła w miejscu styku z pierścieniem i VT25 ma ok maksymalnie 110C a EML 20B ok 70C, więc nie ma niebezpieczeństwa stopienia silikonu.

GM70 ma ponad 200 stopni C i tam byłby już problem.

Jest wiele innych rozwiązań jak tuleje, potrójne dociski teflonowe na pierścieniu itp, ale to rozwiązanie działa i jest tanie.

Jak samo brzmienie?

Nie pogorszyło się w sensie dynamiki jak wielu narzeka. Jest dobre.

9.01.2018

Postanowiłem kupić jednak porządniejsze dampery, bo jest to problem w moim wzmacniczu, czyli:

Herbie Ultrasonic Rx tube dampers:
http://herbiesaudiolab.net/rx.htm

Drogie jak cholera, ale wszyscy piszą, że bardzo dobre.
Obsłużą EML20B i 10y, tak wrażliwe na mikrofonowanie


Oczywiście napisze o nich jak przylecą zza oceanu.

Przy okazji przebudowuję trochę wzmacniacz i położenie lamp..dosyć nowatorskie mocowanie lampy 10y...ale o tym w innym wątku.

05.02.2018

Przyszły pierścienie!



Jak wpływają na brzmienie?
Warto?

Koszt jest spory. Jakość wykonania dobra. Trzeba tylko uważać, żeby teflonowe kółeczko nie było na samym końcu metalowego pierścienia, bo przy naciąganiu na bańkę lampy elektronowej, może spaść i twardy i naprężony metalowy drut uderzy w szklaną bańkę lampy.

Tak się u mnie stało ale na szczęście szkło nie pękło.

Jak brzmienie?

Dla mnie różnica nie jest wielka. Słychać lekkie wyczyszczenie brzmienia. Ton jest bardziej skupiony. Mikrofonowanie jest mniejsze, ale poziom jaki miałem przy jednej parze EML20B był poza granicami przyzwoitości i gdyby nie cały czas bardzo dobra emisja, bym tych lamp elektronowych dalej nie używał.

Nie jestem jakoś bardzo entuzjastycznie nastawiony. Na pewno zmiana rezystora czy kondensatora daje więcej, jednak wpływ na brzmienie jest jak najbardziej pozytywny.



No comments:

Post a Comment